ویدئو| پیکر هشتمین جانباخته سیل در خراسان رضوی پیدا شد فرماندار نیشابور: تا کنون هیچ خسارت جانی ناشی از سیل گزارش نشده است| برآورد خسارت ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در این شهرستان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام محور‌های مسدود در خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنترل کامل انتظامی و امنیتی در منطقه سیل زده سیدی مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قصاص؛ مجازات تصادف فوتی بدون گواهینامه است؟ شاهدان دروغگو در دادگاه| آیا مجازات شهادت کذب بازدارنده است؟ بارش شدید باران در شهر‌های خراسان رضوی | محور درگز-کلات مسدود شد افزایش ۳ برابری بارش‌های مشهد نسبت به سال گذشته| آب سد‌های مشهد ۶ درصد افزایش یافت (۲۷ اردیبهشت) اکران تصاویر مشاهیر به مناسبت دهه ادب و حماسه در مشهد خسارت سیلاب به بدنه و لایه‌های زیرین محوطه تاریخی یاریم تپه درگز (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بارش شدید باران در خراسان رضوی | احتمال سیلابی شدن مجدد مسیرها (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سردردهای میگرنی دومین عامل ناتوانی بشر در جهان است| عضویت ایران در انجمن جهانی سردرد تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه هشدار نارنجی هواشناسی در خصوص سیل در مشهد و ۱۸ شهر خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت) حضور ۱۵۰ گروه جهادی برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل در خراسان‌رضوی ۵۰۶ سارق و مالخر در مشهد دستگیر شدند رژیم غذایی افراد باید متناسب با منطقه و فصلی که در آن قرار دارند، تنظیم شود بهترین مواد غذایی برای صبحانه؛ از این نوشیدنی غافل نشوید خوردن آبگوشت برای این افراد ضرر دارد بهترین مواد غذایی برای تغذیه بعد از تمرین ورزشی
سرخط خبرها

یک میلیون تبعه غیرایرانی ساکن در مشهد نیازمند دریافت درمان هستند| شاخص اهدای عضو در مشهد بالاتر از میانگین کشوری

  • کد خبر: ۲۱۰۳۲۱
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
یک میلیون تبعه غیرایرانی ساکن در مشهد نیازمند دریافت درمان هستند| شاخص اهدای عضو در مشهد بالاتر از میانگین کشوری
معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری ارائه دستاورد‌های حوزه سلامت در دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: کمبود جدی تخت بیمارستانی و برخی لوازم پزشکی به علت حضور جمعیتی بیش از جمعیت رسمی شهری ماست؛ زیرا حدود یک میلیون اتباع غیر ایرانی ساکن در مشهد نیازمند دریافت درمان هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دکتر محمد دهقانی در نشست خبری ارائه دستاورد‌های حوزه سلامت در دهه فجر انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: ملاک تخت بیمارستانی، پزشک و پرستار در همه جا، مبتنی بر آمار رسمی شهرهاست. این آمار شرایط متفاوتی در مشهد دارد.

وی ادامه داد: کمبود جدی تخت بیمارستانی و برخی لوازم پزشکی به علت حضور جمعیتی بیش از جمعیت رسمی شهری ماست؛ زیرا حدود یک میلیون اتباع غیر ایرانی ساکن در مشهد نیازمند دریافت درمان هستند. همچنین، حضور روزانه ۲۵۰ هزار زائر در این شهر، عامل دیگری بر کمبود برخی امکانات درمانی است.

دهقانی همچنین افزود: ۳۰ درصد از کد‌های ملی ثبت شده در مراکز درمانی ما، متعلق به سایر استان هاست و براساس آمار، استان‌های گلستان، مازندران، خراسان‌های شمالی و جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان، استان‌هایی هستند که شهروندان آن‌ها در مشهد خدمات درمانی دریافت می‌نمایند.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مشکلات ایجاد شده در بیمارستان اکبر اشاره و خاطرنشان کرد: در فصلی قرار داریم که شیوع بیماری‌های واگیر بیشتر است و بعضا در شرایط پیک، دچار کمبود تخت می‌شویم که به عنوان مثال، شرایط کنونی بیمارستان اکبر بر همین اساس است.

دهقانی ابراز امیدواری کرد: برای رفع این کمبود، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شرق مشهد در حال ساخت است و یک بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی هم در غرب شهر پیش بینی شده است تا کمبود ۳ هزار تخت بیمارستانی ما تا اندازه‌ای برطرف شود.

تامین و تجهیز وسایل اصلی درمانی 

سرپرست معاونت درمان به اقدامات تامینی تجهیزات درمانی اشاره کرد و گفت: تجهیزات پزشکی متعدد و متنوعی در بیمارستان‌های شهر پیش بینی و تعبیه شده است که دستگاه تومورتراپی بیمارستان امید، آنژیوگرافی پیشرفته بیمارستان قائم، ام‌آرآی بیمارستان هاشمی نژاد، سی تی اسکن بیمارستان‌های قائم و امام رضا (ع) و دستگاه آنژیوی محیطی بیمارستان هاشمی نژاد از جمله تجهیزاتی است که با اعتباری بالغ بر بیش از ۸۰ میلیارد تومان تهیه، راه اندازی یا در شرف راه اندازی می‌باشد.

دهقانی همچنین اشاره کرد: تامین و تجهیز وسایل بیمارستانی، اتاق عمل، بخش‌های مراقب‌های ویژه نوزادان و بزرگسالان و بخش دیالیز ۱۰ شهرستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز طی سال جاری انجام شده است.

تعداد بالای بیماران خاص و سرطانی تحت پوشش

این مقام مسئول به آخرین وضعیت بیماران خاص تحت نظر دانشگاه اشاره و عنوان کرد: در حوزه تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۳ هزار بیمار دیالیزی، ۳ هزار و ۳۹۱ بیمار دیالیز خونی، ۱۰۹ بیمار دیالیز صفاقی، ۵۰۷ بیمار تالاسمی، ۵هزار و ۲۱۷ بیمار ام اس، ۴۷۰ عنوان اختلال اوتیسم، ۷۶ بیمار اس ام ای، ۶۷‌ ای بی و ۲۷۹ بیمار سی اف داریم.

دهقانی افزود: به آمار مذکور، ۱۸ هزار بیمار سرطانی تحت درمان یا مراقبت ویژه را باید افزود که تحت نظر معاونت درمان قرار دارند.

شاخص اهدای عضو در مشهد بالاتر از میانگین کشوری

دهقانی در ادامه صحبت‌های خود به مسئله اهدا عضو پرداخت و گفت: در سال جاری ۱۵۴ مورد مرگ مغزی ثبت شد که با اهدا اعضای بدن این افراد، ۶۷۸ بیمار نیازمند پیوند درمان شدند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۱۱ مورد پیوند کلیه، ۸۴ پیوند کبد، ۸ پیوند پانکراس، ۱۶ پیوند قلب، ۲۵۹ پیوند قرنیه چشم و ۱۸۱ پیوند پوست انجام شده است که شاخص آماری پیوند در مشهد را به ۱۸.۱۵ درصد رسانده است. این در حالی است که شاخص کشوری پیوند اعضا ۱۴ درصد گزارش شده است.

دهقانی همچنین یادآور شد: همین آمار از ابتدای عمل‌های پیوند اعضا در مشهد به ترتیب ۱۷۹۱ مورد پیوند کلیه، ۶۲۸ پیوند کبد، ۳۶ پیوند پانکراس، ۱۱۶ پیوند قلب، ۲۵۹ پیوند قرنیه چشم و ۱۳۵۵ پیوند پوست بوده است.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عمل کاشت حلزون در مشهد را نیز اینچنین تشریح کرد: فقط در سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۰۸ عمل رایگان کاشت حلزون انجام شد. این عدد از سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰۰ عمل بوده است.

پلمب ۴۰ مرکز درمانی متخلف در مشهد

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مراکز مراقبتی و درمانی فعال در مشهد اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰ مرکز مراقبتی، ۹۱ مرکز پرستاری دارای مجوز و ۴۱ کلینیک آموزش پرستاری فعال داریم.

دهقانی افزود: در حوزه طب ایرانی، ۷۴۸ مرکز داریم که ۴۰ مرکز به علت عدم مجوز و تخلفات کاری پلمب شده‌اند.

وی ادامه داد: کلینیک‌های دندانپزشکی نیز مشمول بازدید‌های اخیر شده اند که از مجموع ۴۳۵ بازدید صورت گرفته، ۳۵ مورد پلمب داشته ایم.

دهقانی با اشاره به فعالیت کلینیک‌های پوست و زیبایی تصریح کرد: ۱۰۹ کلینیک در سال جاری و ۲۵۰ کلینیک هم از ۱۴۰۱ به این سمت پلمب شده اند.

این پزشک به حضور پزشکان در حوزه تحت نظارت دانشگاه هم اشاره کرد و اعلام نمود: در حال حاضر، یک هزار و ۱۱۷ پزشک متخصص و فوق تخصص داریم که ۹۳ نفر از آن‌ها فوق تخصص دارند و ۳۲۱ نفر از این آمار، در شهر‌های تحت پوشش دانشگاه مشهد مشغول طباطت هستند.

رشد ۳۵ درصدی گردشگری سلامت مشهد

دهقانی در ادامه گفت: در حوزه گردشگری سلامت، ۶۰ بیمارستان دارای مجوز گردشگری سلامت هستند که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، ۶۴۰ میلیارد ریال خدمات درمانی در این مراکز انجام شده است که سهم بیمارستان‌های خصوصی، دو سوم و سهم دولتی‌ها یک سوم بوده است.

انجام ۳۵۰ هزار ماموریت درمانی اورژانس ۱۱۵

وی به تماس‌ها با سامانه ۱۱۵ مشهد اشاره کرد و گفت: در سال اخیر، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تماس با اورژانس حاصل شده است که ۳۵۰ هزار ماموریت برای کارشناسان ما در پی داشته است.

دهقانی متذکر شد: از این تعداد، ۱۴۵ هزار بیمار به مراکز درمانی اعزام و تحت مداوا قرار گرفتند.

وی به ناوگان حمل و نقل اورژانس اشاره کرد و گفت: پیشتر، تنها ۲ موتورلانس در پایگاه‌های مشهد جهت رسیدگی و درمان‌های سرپایی وجود داشت که این عدد به ۱۳ ارتقا یافته و ۱۴ هزار ماموریت نیز توسط این ناوگان پیش بیمارستانی محقق شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->